Őszentsége Szakja Trizin 1998-ban tartott tanításai 
                    
                  Elsö nap 
                  Először is szeretném megragadni az alkalmat, hogy nagy  szeretettel köszöntsek mindenkit, aki eljött ma erre a rendezvényre. Szeretnék  köszönetet mondani Paldzsornak és az összes többi Dharma barátunknak, akiknek az erőfeszítéseik lehetővé tették azt, hogy ez a mostani  látogatásom Magyarországon megvalósuljon. Nagyon örülök, hogy itt lehetek, mert  ugyan már gyermekkoromban is hallottam Magyarországról, de ez az első alkalom,  hogy itt lehetek. A mai nap nagyon jelentős, mert az egyik legnagyobb  spirituális mesterünk évfordulója, így nagyon kedvező jelek veszik körül ezt a  látogatást,  és jó, hogy egy ilyen fontos  napon kezdhetjük a tanítást Magyarországon. A tanítás, melyről a mai nap során  beszélni fogok, egy bevezető tanítás, címe: "Elszakadás a négy  ragaszkodástól". A tanítás lényegi pontjait később fogom elmagyarázni,  amikor maga a tanítás kezdetét veszi majd. Mielőtt azonban ezt elkezdenénk, a  hagyományvonal szokása szerint imát intézünk a hagyományt fenntartó gurukhoz és  mesterekhez. Kérem tehát azokat, akiknél megvan a szöveg, hogy recitálják  velünk az imát. (Ima recitálása) 
                     
                    Most tehát kezdetét veszi a konkrét tanítás.  
                    Tudatában kell lennünk annak, hogy mindannyian érző  emberi lények vagyunk, és életünkhöz számos feltétel teljesülésére szükség van.  Ilyen feltételek például egy hely ahol lakhatunk, étel, amit megehetünk, ruha,  ami testünket fedi. Ezeknek a feltételeknek mindnek teljesülnie kell, de ezek a  feltételek csupán fizikai testünket szolgálják ki. Tudnunk kell, hogy fizikai  testünk mellett ott van tudatunk is, melynek legfontosabb feltétele azonban a  szellemi gyakorlás.  A szellemi  gyakorlatok tehát tudatunkat táplálják. Mivel ennek a kettősségnek a fontosabb  része a tudat, a fizikai test csupán a szolgáló, ezért a lelki-spirituális  táplálék sokkal fontosabb. Világunkban számos embertípust és gondolkodásmódot  találunk, több  különbözô filozófiai  nézet, különbözô vallás fér meg egymás mellett. E sokféleségben egy valami  mindig azonos, hogy mindenki mentes akar lenni, meg akar szabadulni a  szenvedéstôl, és mindenki boldogságra törekszik, függetlenül attól, hogy  keleten van-e vagy nyugaton, a történelmi vagy a modern időkben. A boldogság  elérése érdekében minden egyén, minden társadalom, minden közösség és minden  ország erőfeszítéseket tesz. A boldogság megtapasztalásának útja, az emberi  haladás, mely különösen nagy fejlődésen ment keresztül, amikor a tudományok, és  a technológia területén előrelépéseket tett, és így az emberi lények javát  szolgálta. És bár a fejlődés jelentős, célunkat el nem értük, így tisztán  láthatjuk, hogy belső, szellemi fejlődés nélkül a külső fejlődés nem adhatja  meg a keresett, igazi boldogságot. Ami nekünk most a legfontosabb tehát, hogy a  külső, anyagi fejlődéssel egyidőben belsô, szellemi fejlődésen is  keresztülmenjünk, és a kettő együtt lesz majd igazán hasznunkra. A külső,  anyagi fejlődés bár sokféleképpen hasznos, mégis, más oldalról tekintve  legtöbbször csak bonyolítja helyzetünket, több problémát okoz, mint amennyi  hasznot hajt. A Buddha tanítása szerint, az általunk megtapsztalt szenvedés  belső okra, a tudatunkra vezethető vissza. Feltétlenül törekednünk kell tehát  arra, hogy irányítsuk belső, elhomályosodott tudatunkat, és ezen keresztül  törekedjünk a szellemi fejlődésre. Azt találjuk, hogyha a belső tévedésekben időző  elhomályosult tudatunkat nem irányítjuk, nem fejlesztjük, akkor a külső anyagi  fejlődés csak segítőjévé válik belső, elhomályosult tudatunk fejlődésének,  kiszolgálja a belső, tudati tévedéseket, ezáltal még több vágyakozást,  ragaszkodást, dühöt, haragoskodást, féltékenységet, tehát szenvedést szül.  Például a régebbi történelmi korszakokban hiába volt meg egy egyénben az a  határtalan harag és rombolási vágy, amely arra ösztökélte, hogy másoknak  ártson, nem tudott igazán nagy pusztítást okozni, mert nem volt kezében fizikai  hatalom. Mai korunkban, ha csak egészen kis gyűlölködés is van az emberben,  készen kapja azokat a technikai, materiális feltételeket, melyekkel óriási  pusztítást képes véghez vinni. Ugyanakkor, ha egy egyénben jószándék,  jószívűség van, akkor megtalálja a környezetében azokat az anyagi feltételeket  is, melyek segítségével a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb mértékben  szolgálhat embertársai javára. Mindenki számára nagyon fontos korunkban, hogy a  lelki-szellemi gyakorlatokat folytasson. A szellemi fejlődéshez számos  hagyományt, számos vallást és filozófiát találunk útmutatásául. Nekem személyes  meggyôzôdésem, hogy a világon létező valamennyi fő vallás és vallási irányzat  rendelkezik egy olyan sajátos szépséggel, hogy mindegyik szolgálhatja az  emberek javát. Mivel én buddhista vagyok, ezért buddhista útmutatással  szolgálok. Az a tanítás, melyet ma előadok, egy alaptanítás, neve:  "Elszakadás a négy ragaszkodástól". A tanítás, melyet ma adok, egy  belső útmutatás, mely a tanítások leglényegét, legalapvetőbb elemeit  szemlélteti, és ez a belső útmutatás jellegénél fogva tartalmazza a legnagyobb  mesterek gyakorlati és személyes tapasztalatait is. A soron következő tanítás  története a következő:  
                   Amikor a nagy Szakjapa Kungpa Nyingpo még kisgyermek  volt, tanítója közölte vele, hogy "Te egy nagyon fontos és magas szintű  spirituális mester egyetlen fia vagy, ezért nagyon fontos, hogy jól tanuljál, és  magas szinten elsajátítsad a hagyományt. Ahhoz azonban, hogy ez kellőképpen  megtörténhessen, a bölcsességre kell szert tenned, a bölcsességhez pedig Mandzsusri  gyakorlatát kell elsajátítanod, aki valamennyi Buddha bölcsességének a  megtestesülése". A hagyomány szempontjából tudnunk kell,hogy maga a nagy  Szakjapa Mandzsusri emanációja volt, egyenlő volt a Mandzsusri princípiummal,  ugyanakkor az egyszerű emberi lények számára meg kívánta mutatni, hogy lehet az  emberi életben bizonyos lépéseken keresztül megvalósítani a bölcsességet, ezért  vállalta magára, hogy emberi alakban megszületve példát mutat, és tanúságot  tesz arról, hogy el lehet érni ezt a szintet. Tizenkét éves korában tehát  megkapta a Mandzsusri beavatást, és az ehhez társuló tanításokat és megtanulta  a szertartásokat gurujától. A gyakorlatok kezdeti szakaszában felmerültek  bizonyos akadályok, amelyek úgy tűntek, hogy megpróbálják megakadályozni  Szakjapát abban, hogy ezen az ösvényen haladjon, ezeket az akadályokat azonban  egy haragvó istenségnek Acsalának a gyakorlatain keresztül sikerült  eloszlatnia. Az akadályok eloszlatása, és még újabb hat hónapi gyakorlás után  sikerült a Mandzsusri meditációt befejeznie.  
                   Egy napon aztán, egy éles, tiszta  meditációs állapotban Szakjapa megpillantotta magát Mandzsusrit, az ékkövekkel  ékesített trónon ülve, kezét a tanító mudrában tartva, másik két Bódiszattva  között. Ekkor adta át Mandzsusri Szakjapának a négysoros tanítást. A tanítás  így szól: 
                  "Ha a jelenlegi élethez ragaszkodsz, akkor nem vagy  vallásos ember. 
                     
                    Ha ragaszkodsz a létezés világához, akkor nincs meg  benned a kellő lemondás. 
                     
                    Ha önös céljaidhoz ragaszkodsz, akkor nincs meg benned a  bódicsitta, a megvilágosodás gondolata.  
                     
                    És ha még mindig megvan benned a ragaszkodás, nem rendelkezel  a helyes szemlélettel. " 
                  Pusztán négy soros tanításról van szó, ám ez a négy sor magában  foglalja és ötvözi a Hinayana és Mahayana ösvényeket is. Más szóval a szutrák  valamennyi gyakorlata bele van foglalva ebbe a négysoros tanításba. Ezeket a  tanításokat aztán átadta saját fiának, aztán az Ő fia is tovább adta, és így a  családi hagyományvonalon keresztül apáról fiúra szállva maradt fenn töretlenül  ennek a tanításnak a hagyománya. Én magam ezt a tanítást saját legfőbb  tanítómtól kaptam meg, és számos más tanítótól is. Ez az a tanítás tehát, mely  töretlenül maradt fenn Mandzsusritól a mesterek hagyományvonalán keresztül mind  a mai napig. Ezt a tanítást a kolostorokban ugyanúgy, mint a világi  közösségekben bevezető, előkészítő gyakorlatként alkalmazzák. 
                     Először is, amikor tanításokat hallagtunk, legelső  feladatunk, hogy létrehozzuk a megfelelô hozzáállást. Hiszen függetlenül attól,  hogy milyen tanítást hallgatunk, a dolog eredménye mindig az elsődleges  hozzáállásunktól függ majd. Ha a késztetettség, vagy hozzáállás megfelel, akkor  már a tanítások meghallgatása is nagyon hasznos és jó gyakorlatnak fog  bizonyulni. A rossz motivációval, a helyes késztetettség hiányában azonban az  eredmény is rossz lesz csak úgy, mintha betegség esetén rossz gyógyszert  veszünk be, ártalmas lehet. Ezért nagyon fontos a helyes és legmagassabb szintű  késztetettséget kialakítani. Ennek a helyes motivációnak lényege, hogy nem  pusztán saját érdekünkben próbáljuk elérni a megvilágosodás állapotát, hanem  minden érző lény javát szolgálva, ezek az érző lények pedig olyan sokaságban  léteznek, mint maga a tér. Ezzel a hozzáállással és motivációval kell tehát  meghallgatnunk a tanításokat, és a tanítások meghallgatása után szorgalmasan  gyakoroljuk ezeket a tanításokat. A helyes motiváció után ki kell alakítanunk a  helyes magatartási formákat is, ide tartozik az, hogy helyes fizikai, szóbeli  és mentális viselkedési módot veszünk fel, megfelelő módon ülünk,  tiszteletteljes magatartást tanúsítunk, a tanítások alatt csendben maradunk,  mentális magatartásunkban pedig igyekszünk a tanítás minden egyes szavára a  legteljesebb mértékben koncentrálni. A szutrákban az is le van írva, hogy  tanítások hallgatása alkalmával meg kell szabadulnunk a három hamis edénytől. A  test-edény három hibája a következő: 
                    Az első hamis edény nyílásával lefelé van, semmi sem  képes belemenni. Ehhez hasonlóan, ha valaki itt van ugyan, de nem koncentrál a  tanítás minden szavára, akkor semmi nem fog a tudatába bemenni.  
                    A második hamis edény ugyan felfelé van fordítva, de az  alja tele van lyukakkal, így bármit öntünk is bele, az alján kipereg minden.  Ugyanígy tudatunk is figyelmetlen vagy laza lehet, és minden kihullik belőle. Bár  jóllehet figyelünk a tanításokra, nem őrizzük meg őket. 
                     A hibás edény harmadik változata felfelé van állítva  ugyan, és lyukak sincsenek az alján, de tele van tisztátalan dolgokkal. Így  hiába öntünk az edénybe értékes innivalót, beszennyezi azt a tartályban  jelenlévő tisztátalanság. Tehát annak ellenére, hogy figyelünk, a tudatunkban  eleve bent lévő rossz gondolatok vagy helytelen motiváció hamissá teszik ezeket  a tanításokat. Ilyen helytelen motiváció lehet például a büszkeség, mely során  magunkat bölcsebbnek, tanultabbnak, vagy magasabbrendűnek tekintjük a tanító  mesternél. Ugyanilyen hibás gondolat, ha nem bízunk a mesterben, hanem  állandóan bizalmatlankodva folyton hibát keressünk benne. A harmadik hibás  gondolat, amikor nincsen meg bennünk a kellőfokú érdeklődés vagy odaadás a  tanítások iránt. A negyedik helytelen hozzáállás, amikor figyelmünk szétszórt,  kalandozó, objektumról objektumra vándorol. Az ötödik akadály, amikor belső  tudatunk szétszórt és kalandozó. Hiába próbálunk figyelni a tanításokra,  tudatunkat újabb és újabb gondolathullámok öntik el. A hatodik pedig a  türelmetlenség, türelmetlenek vagyunk mert nem értjük a tanítást, vagy  túlságosan hosszadalmasnak találjuk az előadás módját. 
                    Tehát a három hibás edény jelenléte nélkül kell megpróbálnunk  meghallagatnunk az előadásokat. Az előbb említett hibás hozzáállások és  akadályok helyett, a hat figyelem módot kell megvalósítanunk a tanítások  hallgatása során. Ha ezeket a megfigyelési szinteket megvalósítjuk, akkor  szellemi tanítónk úgy tűnik, mintha orvos lenne, mi magunk pedig betegek  vagyunk, akik számára a tanítások gyógyszerként szolgálnak. Tudati tévedéseink  pedig súlyos betegségekként jelennek meg ebben a példázatban. Amikor  meghallgatjuk a tanításokat, és gyakoroljuk a dharmát, akkor ez olyan, mintha  betegként kezelésben részesednénk az orvosunktól. Ezeknek a tanításoknak a  meghallgatásával és gyakorlása által válhatunk képessé arra, hogy tovább  folytassuk és magasabb szintre emeljük magunkban a szellemi gyakorlatokat. Ha  helyes módon meghallgatjuk a tanításokat, akkor mind a hat tökéletesség, a  paramiták, amik a bódhiszattvák fő gyakorlatát alkotják, benne foglaltatnak  majd a tanítások meghallgatásában. Hogyan van benne a hat tökéletesség a  tanítások hallgatásában? A hat tökéletesség közül az első a nagylelkűség, ami  magvalósul a tanító oldalán, mert átadja nagylelkűen a tanításokat, a hallgató  oldalán pedig az odaadó magatartásban valósul meg. A második tökéletesség a  helyes erkölcsi magaviselet azáltal valósul meg, hogy tartózkodunk az ártó,  káros cselekedetektől a tanítások során. A tanítások folyamán tartózkodunk  minden más cselekedettől, csak átvesszük a tudást, az már maga is helyes  erkölcsi magaviselet, fegyelem.  A harmadik tökéletesség a türelem, vállaljuk  mindazon kényelmetlenségek elviselését, melyek a tanítás hallgatása során  felmerülhetnek, például a csendben maradást és egyéb testi megpróbáltatásokat.  A negyedik tökéletesség a vállalkozás maga, amit végrehajtunk midőn érdeklődéssel  végighallgatjuk a tanítást. Ez maga a kihívás. az ötödik paramita pedig a  koncentráció. Midőn figyelmesen végighallgatjuk a tanításokat, igyekszünk  minden szó jelentésére odafigyelni. A hatodik pedig a bölcsesség, melyre a  tanítás végighallgatása során, és által teszünk szert. Ezt kell tehát azon  értenünk, hogy a tanítások megfelelő hallgatásában benne foglaltatik a hat  paramita. Ez volt tehát a hogyan hallgassuk meg a tanításokat, és most pedig  maga a tanítás. A tanítást három részre lehet osztani, a bevezető rész, a fő  rész, és a következtetés. A bevezető része a belső útmutatásnak is két részből  áll, az első a menedékvétel a három drágakőben, a második pedig a  megvilágosodás gondolatának kialakítása. És bár ezt a kettőt a négysoros vers  nem tartalmazza, mégis minden dharma gyakorlatban magától értetődő, hogy a  gyakorlatot ezzel a két résszel kezdjük. Menedéket venni a Buddhában, a  dharmában és a szanghában, amikor a buddhista ösvényre lépünk, és a szellemi  utat kívánjuk követni a buddhista tanítások szerint, az első lépés.  Menedéket  venni minden Dharma gyakorlat  gyökere, ez az alapja az összes későbbi gyakorlatnak és fogadalomnak. Ahhoz,  hogy buddhistává váljunk, nem elegendő buddhista családban születni, sőt még  egy szellemileg magas szinten álló ember sem hívhatja magát buddhistának, ha nem  vesz menedéket vesz a Buddhában, a Dharmában és a Szanghában. A menedékvétel  tehát rendkívüli fontossággal bír, és ezt öt részben magyarázzuk el.  
                    A menedékvétel öt része tehát a következô: 
                    1. a menedékvétel oka, 
                    2. a menedékvétel tárgya, 
                    3. a menedékvétel módja, 
                    4. a menedékvétel hasznai, és 
                    5. a szabályok, fogadalmak, melyek a menedékvétellel  együtt járnak. 
                  1. A menedékvételnek három oka van, 
                    (1.1) az első a félelem. A szenvedés különféle fajtáitól  való félelem, hiszen a szenvedés számtalan formájától félünk, a fizikai  szenvdéstôl, a mentális szenvedéstôl, a jelenlegi és az elkövetkezendô  életünkben ránk váró szenvedésektől egyaránt, hiszen belátjuk, hogy önmagunk  képtelenek vagyunk ezeken a szenvedéseken felülkerekedni, mert hiányoznak az  ehhez szükséges képességeink nincs meg hozzá a bölcsességünk, a tudásunk, a  hatalmunk. Ezért veszünk menedéket a három drágakôben.  
                    (1.2) A második oka a menedékvételnek a hit, ennek három  fajtáját ismerjük, a tiszta, világos hit, a vágyakozó hit, és a meggyőződéssel  teljes hit. 
                    (1.2.1) A tiszta hit azt jelenti, hogy amikor látjuk és  megértjük a Buddha tulajdonságait és az általuk megjelenített tökéletességeket,  akkor ezekre a tulajdonságokra ha már csak emlékezünk is, megtisztítja  tudatunkat a zavarodottságtól, és az elhomályosodástól. 
                    (1.2.2) A második a vágyakozó hit, ami azt jelenti, hogy  amikor látjuk a Buddha magas szintű tökéletes tulajdonságait, akkor magunk is  arra törekszünk, azt kívánjuk, hogy elérhessük ezeket a tulajdonságokat.  
                    (1.2.3) A harmadik a meggyőződéssel teljes hit, ami a  legfontosabb, mert azt jelenti, hogy nem csupán vakhit, vagy a családi  hagyomány, vagy egyéb készen kapott érték miatt vetjük bizalmunkat a  tanításokba, hanem amint a Buddha maga tanította, követőinek meg kell vizsgálni  a tanításokat a maguk számára, és csak amikor meggyőződnek azok valódidságáról,  akkor fogadják el hittel. Hasonlatosan mindezt ahhoz, mint amikor aranyat  vásárolunk, és megvizsgáljuk több oldalról is, megvágjuk, megkarcoljuk, és  megégetjük, és csak amikor meggyőződtünk valódiságáról, akkor vesszük meg. 
                    (1.3) A menedékvétel harmadik, legfőbb oka a  szeretetteljes együttérzés, ami azt jelenti, hogy saját tapasztalataink miatt  tisztában vagyunk a mások fizikai vagy szellemi szenvedése  elviselhetetlenségének, tudjuk, hogy min megy egy szenvedő lény keresztül, és a  tudat maga is szenvedést jelent, hogy magunktól nem vagyunk képesek segítni  hatalom, tudás és bölcsesség hiányában. A Mahayana buddhizmusban éppen ez a  szeretetteljes együttérzés a fő oka a menedékvételnek. 
                    2. A fő rész második része a menedékvétel tárgya. A  Buddhában, a Dharmában és a Szanghában veszünk menedéket, és ez minden  buddhista ösvényen megegyezik, de magyarázatuk különbözik a hinyanában és a  mahayanában. 
                     (2.1) A mahayana felfogás szerint a Buddha az a személy,  aki eloszlatta magában a zavarodottság és tudati elhomályosodás minden  formáját, és megvalósította az összes lehetséges magas szintű képességet, a  tökéletességeket, és a három kayát, a három testet. A három test: a  dharma-kaya, a szamboga-kaya, és a nirmána-kaya. A dharma-kaya azt a testet  jelenti, melyben megtalálható a kettős tisztaság. A kettős tisztaság az az  alapvető tisztaság, hogy minden érző lény tudatának igaz természete a  tisztaság, kezdettől fogva, tehát minden érző lény tartalmazza a buddha  természetet. Ez tehát az alapvető tisztaság. Annak ellenére azonban, hogy  birtokában vagyunk ennek a tisztaságnak, jelenleg ennek nem vagyunk tudatában,  mert a tudatunkban uralkodó zavarodottság, káprázatok eltakarják előlünk a tudatnak  ezt az elsődleges tisztaságát. A Buddha azonban a bölcsesség és az érdemek  felhalmozásán keresztül kitisztította az összes elhomályosodást, és elérte a  tudat másodlagos tiszatságát. A dharma-kaya tehát az a bölcsesség, melynek a  kettős tisztaság birtokában van, tehát birtokában van minden jelenség legfelső  magyarázatának. Más szóval a dharma-kaya nem más, mint a Buddha tudati  aspektusa vagy szellemi része. A második kaya a szambogha-kaya. Ez minden  Buddha végső fizikai aspektusát jelenti. Ennek különleges tulajdonsága az öt  bizonyosság. Az első a hely, ami nem egy könönséges hely, hanem a Buddhák  birodalmának legmagasabb szintje. A második bizonyosság, hogy a szambogha-kaya  soha nem nyilvánul meg különböző formákban, mindig ugyanazt a tökéletes formát  mutatja, a harminckettő jellel és a nyolcvan tökéletes minőséggel. A harmadik  bizonyosság, hogy a szambogha-kaya soha nem szolgál különböző szintű  tanításokkal, hanem mindig a mahayana-tanítások legmagasabb szintjét adja. A  negyedik bizonyosság az idő bizonyossága, az tehát, hogy a szambogha-kaya nem  jelenik meg a születés és halál megszokott ciklikusságaként, hanem mindig a  legmagasabb szintű Buddha- birodalomban időzik. Az ötödik a tanítványok  bizonyossága ez azt jelenti, hogy itt a legmagasabb szintű Bodhiszattvákat  találjuk, akik már túl vannak a Bodhiszattva út tíz fokozatán. A nirmana-kaya  valójában megnyilvánulási formát, emanációt jelent. Míg a szambogha-kaya mindig  a legmagasabb szintű buddha birodalomban időzik, addig a nirmana-kaya mindig  megnyilvánulhat, bármilyen helyen, és bármilyen formában, ami éppen szükséges.  A történelmi, Shakyamuni Buddha szintén rendelkezett ezzel a testtel, hiszen  jóval azelőtt, hogy földi alakjában megjelent volna Indiában, elérte a  tökéletes magvilágosodást. Annak érdekében azonban, hogy a mindennapi ember és  a földön élő érző lények számára megmutassa, hogy lehetséges elérni a  megvilágosodást, hercegként is le lehet mondani a világról az igazság keresése  során, el lehet érni az igazságot, felvette a földi létezés formáját, és emberi  formában jelent meg előttünk. A mahayana tanítások szerint tehát Buddha az, aki  ezt a három kayát, testet birtokolja. Ez a három kaya lényegét tekintve egy és  ugyanaz, mégis a dharma-kaya leginkább a Buddha végső legmagasabb szintű  bölcsességét, tudati aspektusát, a szambogha-kaya a lelki, szellemi aspektusát,  a nirmana-kaya pedig a fizikai, testi aspektusát jelképezi. 
                     (2.2) A menedékvétel tárgyának második része a Dharma.  Ennek a szónak sok különböző jelentése van, függően a szövegkörnyezettől, amikor  azonban a Szent Dharmáról beszélünk, akkor ennek két fő aspektusát  különböztetjük meg, ezek a tanítások, és a megvalósulások, tehát a Buddhák és Bódhiszattvák,  akik megvalósították a tanításokat. 
                    (2.2.1) A buddha tanításai rendkívül széles területeket  ölelnek fel és mélységesek akár az óceánok. Számtalan megfontolás, vagy  szempont alapján lehet őket rendszerezni, az egyik szempont például a tanítások  témája szerinti rendszerezés. Ennek alapján három fő tématerületre  csoportosíthatjuk a tanításokat, és így kapjuk a három kosarat, a tripitakát. 
                    (2.2.1.1) A téma szerinti csoportosítás első  "kosara" tehát a vinaya. Itt valójában a lehetséges morális  viselkedési módoknak, az erkölcsi életnek a szintjeit találjuk. Ezeknek a  leírását az a cél vezérli, hogy az erkölcsi magatartás ellenszere legyen az érző  lényekben uralkodó vágyakozásnak, a dolgokhoz való ragaszkodásnak. A vinaya  célja tehát leírni azt, hogy hogyan lehet az érző lények tudatában uralkodó  zavarodottságot legyőzni, egyfajta ellenszerként szolgál tehát. 
                    (2.2.1.2) A második csoport a szútrák csoportja, itt a  harag a gyűlölködés ellen találunk ellenszert, hiszen a meditációk különféle  szintjeit írják le a szútrák. 
                    (2.2.1.3) A harmadik ellenszer az abhidharma, a  tudtalanság ellen. Ez a csoport a bölcsesség különféle szintjeit foglalja  magába. 
                    Ezek voltak tehát a Dharma tanítási aspektusai téma  szerint csoportosítva. 
                    (2.2.2) A Dharma második aspektusa pedig a megvalósulások  aspektusa. Itt azt találjuk, hogy az előzőekben megnevezett erkölcsi magaviseleten,  meditáción, és a bölcsességen, tehát ezeken a gyakorlatokon keresztül  megvalósulnak az összes Buddhák és Bódiszattvák tapasztalatai, valamint saját  már megvalósult és ezután megvalósulandó tapasztalataink. 
                    (2.2.3) A Dharma harmadik aspektusa a Szangha. A szó  jelentése közösség. Elsődleges szinten minden embert jelent, aki az ösvényre  lépett, a valódi Szangha azonban azoknak a Bodhiszattváknak a csoportját  jelenti, akik a megvilágosodás ösvényén elértek már egy visszafordíthatatlan  szintet.  
                    Ez volt tehát a menedékvétel három tárgya. 
                     3. A menedékvétel harmadik fő összetevôje, hogy milyen  módon veszünk menedéket. Itt tudnunk kell, hogy a menedékvétel előbb említett  három tárgyát nem a Buddha találta ki. Ez az a folyamat, melyen szükségszerűen  végig kell mennünk a szellemi tökéletesedés során, hiszen a mindennapi életben  is azt találjuk, hogyha egy számunkra ismeretlen végállomáshoz akarunk eljutni,  vagy ha egy újfajta feladatot akarunk végrehajtani, akkor amire legelőször  szükségünk van, az egy tapasztalt vezető.  
                    (3.1) Enélkül a vezető nélkül nem tudjuk elérni célunkat,  ezért amikor a lelki tökéletesedés útjára lépünk menedéket veszünk a Buddhában,  aki innentől fogva a kalauzunk lesz, aki megmutatja az utat a helyes irányba. 
                    (3.2) A menedékvétel módjának második összetevője a Dharma,  ami azt jelenti, hogy menedéket veszünk a Dharmában, mint tulajdonképpeni  ösvényünkön. Annak érdekében, hogy elérjük célunkat, erőfeszítéseket kell  tennünk, és haladnunk kell az úton. Hasonló módon, ahhoz hogy a megvilágosodást  elérjük, magunknak kell gyakorolnunk a dharmát. Bár a tanító, vagy az útmutatás  fontos, a fő erőfeszítéseket magunknak kell megtennünk, mert enélkül, hiába van  mellettünk a legjobb tanító, vagy vezető, nem érhetünk célba. Így tehát a Dharma  a tulajdonképpeni utat jelenti, melyen haladunk. 
                    (3.3) A menedékvétel módjának harmadik része ahogyan a Szanghában,  mint szellemi társak körében veszünk menedéket. Amikor egy hosszú, bonyolult  utazásra szánjuk magunkat, sokat segíthet, ha összefogunk olyan társakkal, akik  ugyanabba az irányba igyekeznek. 
                    4. A haszon, melyre szert tehetünk a menedékvétel által. 
                    A szútrák szerint ez a haszon felbecsülhetetlenül nagy.  Olyan hatalmas és mélységes, hogyha annak fizikai formája lenne, akkor a  világegyetem egész szélessége nem lenne elegendő, hogy a menedékvétel  jótéteményeit magába foglalhassa. A menedékvétel célja nem más, minthogy a  helytelen, világi ösvényről áttérjünk a helyes, tehát szellemi ösvényre.  Bármilyen feladatot hajtunk is végre, ha avatott, megbízható, magas szintű  segítőtársunk, tanítónk van, nem ronthatjuk el a dolgot. Ugyanígy van ez a  szellemi ösvényen is: magas szintű, beavatott mesterek irányításával utunk  biztonságos lesz. Megváltozunk tehát nevünkben és a világgal szemben elfoglalt  pozíciónkban. A menedékvétel után a Dharma védelmezőinek oltalmába kerülünk,  annak tehát aki a három drágakőben menedéket vett, kevésbé árthatnak a gonosz  szellemek és a létezés birodalmának fizikai ártalmai. 
                    5. Szabályok és kötelmek. 
                    Amikor egy idegen országban tartózkodunk, természetes,  hogy alávetjük magunkat az ország törvényeinek és szabályainak, ugyanígy,  amikor a három drágakőben menedéket veszünk, kötelezzük magunkat, hogy ennek az  ösvénynek a kötelmeit figyelembe vesszük. Vannak általános és különleges  szabályok.  
                    (5.1)Általános: 
                    (5.1.1) Megfogadjuk, ezentúl semmilyen körülmények között  nem adjuk fel a menedéket, még akkor sem, ha ez az életünkbe kerül, vagy  bármely más magas árat kell érte fizetnünk. 
                    (5.1.2) Bármely körülmény, vagy különleges helyzet alakul  is ki, nem igyekszünk más módszerrel megoldást keresni, csak a menedékvétel  szerinti módszerekkel. 
                     (5.1.3) A menedékvétel után folyamatosan felajánlásokat  teszünk lehetőleg minden nap, de ha ez nem áll módunkban akkor a különleges  napokon, például a Buddha születésnapján, a megvilágosodás napján és az egyéb  kitüntetett napokon. 
                    (5.1.4) Folyamatosan és szorgalmasan gyakoroljuk a  menedékvételt. Amint annak érdekében, hogy elbújjunk az eső elől, nem elég  ismételgetnünk a szót, hogy "barlang barlang barlang", hanem be kell  mennünk a barlangba és akkor szárazak maradunk, ugyanígy a menedékvétel  szavainak ismételgetése sem elegendő hanem lelkünk és tudatunk legmélyebb  rétegeiben is, tehát teljesen át kell éreznünk annak felismerését, hogy ettől a  pillanattól fogva a három drágakő szellemi irányítása alá helyeztük magunkat. Hozzátartozik az is, hogy másokat is rávezetünk a  gyakorlásra. 
                    (5.1.5) Bármerre megyünk is a világban, megemlékezünk  annak az iránynak a Buddhájáról, mivel minden iránynak saját Buddhája van. Vagy  legalább próbáljunk a Buddhára gondolni,   bármerre járunk is.  
                    (5.2) A különleges szabályok következnek: 
                    (5.2.1) Az első, hogyha menedéket veszünk a Buddhában,  akkor többé nem veszünk menedéket világi istenségekben. A földi istenségeket  lehet tiszteletben tartani, de nagy különbség van a tisztelet és a menedékvétel  között. Ha tehát világi istenségekben veszünk menedéket akkor megszegjük a  menedékvétel szabályait. Valódi hitet és odaadást kell kifejlesztenünk a Buddha  iránt. Ez azt is jelenti, hogy a Buddha bármiféle állapotban lévő ábrázolásának  legkisebb részeit is tisztelnünk kell, ha tehát egy Buddha szobor eltört darabjaival  találkozunk, azokat is a legnagyobb tisztelettel kell kezelnünk, nem szabad  rájuk lépnünk, vagy a földre helyeznünk őket. 
                    (5.2.2) A Dharmában történt menedékvétel után nem szabad  szándékosan ártanunk egyetlen érző lénynek sem. 
                    (5.2.3) Ettől a ponttól kezdve arra kell törekednünk,  hogy saját képességeinkhez mérten tanítások meghallgatásával, elmélkedéssel és  meditációval a lehető legnagyobb mértékben gyakoroljuk a szellemi ösvényt. A  legapróbb papírdarabot tiszteletben kell tartanunk, melyen bármely nyelven is a  Dharma szavait találjuk. 
                    (5.2.4) Miután a Szanghában menedéket veszünk, nem szabad  eretnekeket választanunk szellemi társainkként. 
                    (5.2.5) Igazi, őszinte és tiszteletteljes kapcsolatot  kell kifejlesztenünk a Szangha többi tagjával, és tiszteletet kell kimutatnink  még a legapróbb ruhadarab iránt is, mely piros illetve sárga színű, tehát a  hagyományvonal színeit tartalmazza. 
                  Ezek voltak tehát a menedékvétel fő összetevôi. Meg kell  még jegyeznünk, hogy a mahayana menedékvétel ehhez képest is egy speciális  menedékvétel, melynek még négy négy eleme van (6). 
                    (6.1) Ha létezik is a menedékvétel fő oka, a félelem, a  hit és az együttérzés, a mahayana menedékvételben a szeretetteljes együttérzés  kell, hogy a legfőbb ok legyen, mivel a mahayana ösvényen nem saját érdekünkben  , hanem minden érző lény javára gyakoroljuk a szellemi ösvényt, és a  menedékvétel fő célja is ez. 
                    (6.2) A menedékvétel időtartama. A mahayana menedékvétel  nemcsak erre a földi életre szól, hanem egészen addig, amíg a megvilágosodást  el nem érjük. 
                    (6.3) A menedékvétel tárgyában is van eltérés, mert bár  itt is a három drágakôben veszünk menedéket, de a legfőbb tárgya a mahayana  menedékvételnek a Buddhákban van. 
                    (6.4) A menedékvétel célja nemcsak a saját érdekünk,  hanem a kiterjedés nélküli, végtelen térrel megegyezô számú érző lények javának  szolgálata. 
                   7. A bevezető gyakorlatok. 
                    (7.1) Mindezek megértése után, gyakorolnunk kell, és  ismételnünk a menedékvételt ahányszor csak lehet.  
                    A menedékvétel recitálása végén azzal a kéréssel kell  fordulnunk a Buddhákhoz, hogy adják áldásukat tudatunkra, hogy ezáltal  közvetlenül bekapcsolódhassunk a Dharma folyamába. Arra is a Buddhák áldását  kérjük, hogy Dharmagyakorlásunk teljes, tökéletes eredményes beteljesüléshez  vezessen. Ahhoz is az Ő áldásukat kérjük, hogy a szellemi ösvényen sikerüljön  minden káprázatot és zavarodottságot eloszlatni magunk elől. Ahhoz is a Buddhák  áldását kérjük, hogy a szellemi ösvényen való előrehaladásunk során a létezés  világában tapasztalt képzetek, a dolgok általunk fantáziált létmódjai, a  különféle káprázatok és illúziók mind-mind a legmagasabb fokú bölcsességgé  alakulhassanak át. Ahhoz is az Ő áldásukat kérjük, hogy tudatunkban egytelen  pillanatra se bukkanhassanak fel nem vallásos gondolatok. Ahhoz is az áldásukat  kérjük, hogy rövid időn belül elérhessük a megvilágosodás végső állapotát. Így  hajtjuk végre a bevezető gyakorlatok első részét. 
                    (7.2) Ezután következik a megvilágosodás gondolatának  kialakítása. Saját tapasztalatunk alapján tudjuk, hogy miképpen szenvednek az  érző lények. Valamennyi érző lénnyel kölcsönös függési viszonyban vagyunk,  legyen az közvetlen, mint szüleink, vagy közvetett egyéb lények, de egymás  nélkül nem boldogulhatunk. Mivel látjuk, hogy   képtelenek vagyunk életünkben mások nélkül boldogulni, helytelen, hacsak  a saját megszabadulásunkra gondolunk, hanem a többiekről is meg kell  emlékeznünk. Látjuk azt is, hogy hiába érezzük át a többi érző lény  szenvedését, mégis képtelenek vagyunk segíteni rajtuk, mert nincs birtokunkban  a tudás, a hatalom és a bölcsesség. Mi tehát a leghatásosabb módszer  arra, hogy a többi érző lény segítségére  legyünk? Ha elérjük a megvilágosodás állapotát, hiszen a Buddha  tökéletességének egyetlen fénysugara, vagy tanításainak egyetlen sora is érző  lények egész seregét képes megszabadítani a szenvedéstől. A megvilágosodás  legkisebb kiáramló sugara is mérhetetlen jótétemény lehet sz érző lények  számára, ezért minden érző lény érdekében kell elérnünk a megvilágosodást.  Semmiféle eredmény nem jöhet létre megfelelő ok és megfelelő körülmények  nélkül. A megfelelô ok az, hogy szilárdan elhatározzuk: ezentúl szorgalmasan  gyakoroljuk valamennyi Buddha, a mahayana tanítások ösvényét. Ezáltal nemcsak a  helytelen világi ösvényről állunk a helyes, tehát szellemi ösvényre, hanem az  alacsonyabb szintű ösvényről a magasabb szintű ösvényre is, mert nincs annál  magasabb szintű cél, mint amikor a megvilágosodást kívánjuk elérni. 
                    Ezt a két összetevőt, a menedékvételt, és a  megvilágosodás gondolatának kialakítását együtt is lehet gyakorolni, sőt,  Atisha óta ez az alapja minden buddhista iskola legalapvetőbb tanításának. Az  ima így szól:  
                     
                    Buddha, Dharma,  Szangha,legkiválóbb közösség, ezekben veszek menedéket mindaddig, amíg a megvilágosodás állapotát el nem  érem. 
                    A  nagylelkűség  és egyéb erények ereje  folytán 
                    érhesse el  valamennyi érző lény a megvilágosodás állapotát. 
                  Ebben az imában is azt találjuk, hogy történik egy  felajánlás, melyen keresztül saját gyakorlatunk által felhalmozott érdemeket  felajánljuk minden érzô lény javára. 
                  Ezzel tehát végére értünk a tanítás bevezetô, megalapozó  részének. A tanítás fő részét holnap fogom előadni. Most pedig az érdemek  felajánlása történik. (Ima recitálása)                    |