Az elmélkedö Nyimo Gomcsen kérdései és  Szakja Pandita válaszai 
                  
                    Tisztelettel  leborulok a Szent Guru lábaihoz! 
                    Nyimo  Gomcsen-nek - a hűséggel és szellemi ambicióval telitett elmélkedönek, aki  komoly elhatározással gyakorol - írta a Dicsö Szakja Pandita a következö  sorokat: A kérdéseidre válaszolva 
                    
                  Mi a lemondás oka?
                    Annak a tudása, hogy a létezés körforgása mentes minden lényegiségtől.
                    
                        Mi a szükséges feltétele  ennek a lemondásnak ?
                    Látni a létezés körforgásásának  tökéletlen voltát.
                        
                        Mikor beszélhetünk  lemondásrol ?
                    Ha lelkileg elfordulunk a Nyolc Világi Dologtól.
                        
                        Mi a lemondás jele ?
                    A Nyolc Világi Dolog nem gyakorol ránk hatást, még akkor sem, ha talákozunk  velük.
                        
                        Mi az ismértetőjele az egy életen belül elért Megvilágosodásnak ?
                    Megszabaditani a testet az öregedéstől és a haláltol, és megvalósitani Buddha  Négy Testének a természetetét.
                    
                        Mi a semleges akció?
                    A semleges akció az, amely nem hoz létre sem jó, sem rossz eredményt.
                        
                        Mi az érdemek felajánlása ?.
                    Ami átalakítja az erény oksági eredetét bármely végeredményre, amit kivánunk.
                        
                        Mi az ima ?
                    Sóvárogni a szellemi gyakorlatok jótékony eredményeiért.
                      
                  Mit  a jelentenek a kedvező hatást kiváltó versek ?
                    Különleges szavak, amelyek jó eredményeket hoznak az igazság áldása által.
                        
                        A tudat természetének realizálásakor teljes a Tanítások Három Gyűjteményének  és Tantra Négy Rendszerének a megértése ?
                    Két realizáció van: a tudat ürességének realizálása, és a felmerülő jelenségek  és a tudat üressége egységének realizálása. A tudat ürességének realizálásakor  az ember még nem fogja fel teljesen Tanítások Három Gyűjteményének és Tantra  Négy Rendszerének értelmét. Az ilyen realizációval eléri a Shravaka szintjét,  de mivel  az egyik végletbe esik - csak az ürességet realizálja, igy nem  fogja fel a Mahajána tanítás értelmét. Ezt állítja minden Mahajána Szutra és Tantra. A felmerülő  jelenségek és a tudat üressége egységének megértésénél az ember nem követi el a  legkisebb tévedést sem. Ezért ez az erkölcs alapja, így a Vinajana Gyüjteménye  beteljesül. Mivel a Hősies Szamadhi és minden  egyéb koncentrációs állapot felmerül ezen realizáció által,  a Szutrák  Gyüjteménye beteljesül. Mivel megért  minden megismerhetőt - a formáktól a  Mindentudó Szellemig - az Abidharma Gyüjteménye beteljesül. És a speciális  külső és belső függőkapcsolatú események megértése által a Tantrák Osztálya  beteljesül.
                      
                  Teljes a Három Drágaság az ember tudatában ?
                    A Három Drágaság nem teljes a tudat puszta ürességében és az üresség megértése  által. A felismerés és tudat üressége egyesülésében a Három Drágaság magjai  teljesek. Ha helyesen realiázljuk ennek az egyesülésnek az értelmét, a Három  Drágaság tökéletesen jelenik meg. 
                      
                  A Guru vagy a Meditációs Istenség által érjük el a  Legmagasabb Sziddhit ?
                    Külön, egymástol elválasztva, egyik által sem. Sokkal inkább  a Guru, a  Meditációs Istenség, a három korszak Buddhái, a saját tudatunk és a Szamszara  és Nirvána elválaszthatatlan egységének realizálása által.
                        
                        Mitől lesz valaki az igazi Gurunk ?
                    Az igazi  Gurunk az, akitől a helyes módon kapjuk meg a négy  meghatalmazást, a Tantra szabályai szerint. Az a tanító, akitől nem kaptunkilyen  meghatalmazást - akármilyen jó ember is - csak nevében a Gurunk. Például, ha  valakitől megkaptuk a szerzetesi felszentelést, ő az igazi Apátunk, de az nem,  aki nem szentelt fel minket. És még ha valakit "Apátnak" is hívunk, ö  csak névben az. Tehát "meghatalmazás adása nélkül nincs Guru. Szerzetesi  felszentelés nélkül nincs Apát. Tanok nélkül nincs erények folyamatossága.  Menedékvétel nélkül az ember nem vallásos személy". Ez a fenti sorok  értelme.
                        
                        Lehetséges meghallgatás, elmélkedés és  meditáció Buddha egy megnyilatkozása alapján?
                    Buddha egy megnyilatkozására támaszkodva gyakorolhatja az ember a  meghallgatást, az elmélkedést és a meditálást. Az ilyen megnyilatkozás  természete a Tathagata megvilágosodott aktivitása.
                      
                  Buddha tanai közül melyek mélységesek?
                    Figyelembe véve a tanítványok egyéni képességeit az összes tanítás mélységes.  Másfelől, általában csak a Tantra tanításai elég mélységesek minden tanítvány számára.
                    
                        Egy Buddha az, aki realizálja   tudatának az ürességét ?
                    Aki csak az ürességet realizálja az nem Buddha. Ha valaki megért minden megismerhetöt, ő  teljesen megvilágosodott. Továbbá két módja van a megértésnek: annak a  megértése, hogy nincs egy végső (önmagában, önmagától) létezö jelenség  realizálása, és minden  közönséges értelemben létezö jelenség megértése.
                        
                      Állítja Ön, hogy egy realizált személy  ?
                    Mivel nem teljesen realizáltam minden  jelenséget, nem állítom magamról, hogy realizált személy vagyok. De mivel  birtoklom a Tudás Öt Síkját, a közönséges igazság viszonylatában állítom  magamról, hogy Pandita vagyok.
                        
                      Van valaki a tanítványai között aki megismerte a tudat valódi természetét ?
                    Úgy gondolom, hogy tanítványaim közül senki nem realizálta a tudat végső  természetét, de sok van, aki jártas a konvencionálisan létező jelenségekben. A  tudat természete önvaló nélküli, mi található akkor a tudat felismerésekor  ?
                        
                        
Ha nem ismerjük fel a tudatot, csak  időleges boldogságot érünk el, még akkor is ha érdemeket halmozunk ?
                    Ha nem realizáljuk a tudat létezésének a módját -az üresség jelentését- az  érdemek felhalmozása által nem érhetjük el a Felszabadulás gyönyörét. Habár ez  oka lehet a Létezés Körforgása Csúcs-gyönyörének, az érdemek felhalmozása még  nem a tökéletesség. Másfelől, hogy lehet valaki Buddha, ha csupán a tudat  ürességét realizálja, de nincs ismerete a megismerhetőről? Ha ez lehetséges  lenne, akkor lennének Buddhák a Sravakák Nirvánájában, akik számára egyedül az  üresség megvalósítása létezik, és az üres térben is lennének Buddhák. De hogy  lehetnének ott Buddhák? Tehát a Szutrák és Tantrák állítása szerint a Buddhaság  az összes megismerhető objektum megismerése által, és annak a realizálása által  jön létre, hogy semminek nincs oly önmagában létező természete, amit realizálni  lehetne; más szóval az a felismerés, hogy nincs mit felismerni.
                        
                  Mely  ponton válik bizonyosssá, hogy az ember eléri a Megvilágosodást ?
                    Egyesek csak a tudat ürességét realizálják, de nem tökéletesítették a  gyakorlatok Módszer-minőségeit. Másoknál meg vannak ezek a minőségek, de nem  realizálják a tudat ürességét. Vannak olyanok, akik elérték mindkettőt, de nem  képesek a Módszer-gyakorlatait a tudásukkal vezetni. Másoknak vannak egyéb  képességeik, de nem képesek a Tiszta Megjelenést kifejleszteni, mivel hiányzik  náluk a vonal áldása. Így, attól tartok, hogy messze vannak a Budhha  állapottól. Mivel nekem számos ilyen tulajdonságom van, remélem elérem a  Buddhaságot, de nem a gyors eszközökkel.
                        
                      Ki az ön Gyökér Guruja ?
                    Gyökér Gurum a Nagy Szakjapa Drakpa Gyaltsen, a Vadzsradhara, aki a három idő  Tathagatái testének, beszédének és tudatának a természete. 
                        
                        Miért ö Gyökér Guruja ?
                    Ö adta meg nekem a váza négy meghatalmazását és így tovább; ő mutatta meg nekem  a Kifejlesztő Szakasz négy útját; ő fejtette ki a Négy Test függő kapcsolatait,  belelértve a Emanáçió Testet stb. Röviden, őt tekintem a Gyökér Gurumnak, mivel  Buddha Szutra és Tantra tanításai szerint gyakorol, és egy tökéletesen  megvilágosodott lény módjára cselekszik.
                    Másfelől, aki nem Buddha tanai szerint adja meg a meghatalmazást, nem mutatja  meg az Utat, nem fejti ki a függő kapcsolatokat; annak a tanitásai csak a  Sharava fokozatig terjednek, még akkor is ha felismerte a tudatot és  akármennnyi érdemet halmozott is fel.
                    Az ilyen személy nem alkalmas arra, hogy úgy tekintsék, mint egy Mahajána  gyakorló Gyökér Guruját, mivel ez nem a Mahajána Út. Tehát az úgynevezett  Egyesülés (sDud pa) szintről visszacsúszik a Shravakák Módszer nélküli puszta  Bölcsesség szintjére". Így, aki kis hangsúlyt fektet a Módszer-re és nagy  hangsúlyt a Bölcsességre, ő lecsúszik a Shravakák Nirvána szintjére. 
                      
                  Melyik  a Megvilágosodáshoz vezetö rövidebb út: a tanult pandita vagy a  "kuszulu" útja?
                    Általában véve a kuszulu aktivitásai tisztátalanok. Kuszali azt jelenti  "erényes személy". Vannak kuszalik, akik nem Buddha útját követik; és  vannak panditák is, akik nem követik az ösvényt. Egyik sem válik Buddhává.  Vannak Buddhista kuszalik és panditák. Közöttük vannak, akik a Tökéletesség  Járművét követve elérik a Buddhaságot három megszámlálhatalanul hosszú eon  alatt -amely hosszú idő. Vannak tantrikus panditák és kuszalik, akik  létrehozzák a biztos belső függő kapcsolatot, ezáltal gyorsan érik el a  Megvilágosodást.
                    Úgy mondják, a pandita feladata, hogy elsajátítsa a belső és külső síkok  tudását.  Azt is mondják, hogy a kuszali - elvetve minden külső dolgot - teljesen a belső  gyakorlatainak szenteli magát. Ahhoz, hogy tökéletes Megvilágosodást érjen el,  először jártas lesz minden  megismerhető tárgy  megismerésében, és a meghallgatás és az elmélkedés  által ledönti a hibás feltevéseket. Azután a Szamadhit választja alapvető  gyakorlatának, és a meditáció által dönti le a hibás feltevéseket, így eléri a  Belelátás Dharmáját. Ezen a módon az ember fokozatosan éri el a  Megvilágosodást.
                    Ezért szükséges mind panditának, mind kuszalinak lenni. Ha a két megközelítést  külön választjuk, a pandita közelebb van a Buddhasághoz. Erre valaki talán  kifogásolhatná, idézve az Ékszerek Halmaza szutrát: " ha valaki csak egy  percig meditá nagyobb az érdeme, mintha tíz eonon át hallgatná a mások  által kifejtett tanokat". Úgy gondolom, ebben semmiféle ellentmondás  nincs. Az idézet értelme, hogy a meditáció ilyen óriási érdemmel jár, ha az  ember már ismeri a meditáció tárgyát; de ilyen ismeret nélkül, hogy is lehetne  valaha ilyen eredménye?
                    A Vinajana szent írásai is azt mondják, hogy ne vonulj el remetelakba  meditálni, amíg a Tanítások Gyűjteményét meg nem értetted.
                    A Fenomenológia Kincsestára is azt állítja : "Felruházva a helyes  meghallgatással és elmélkedéssel szenteld magad a meditációnak."   Árja Déva is ezt állítja:  "a konvencionális valóságra támaszkodás  nélkül nem realizálhatjuk az abszolút valóságot. Az abszolút valóság realizálása  nélkül nem érhetjük el a Megszabadulást." Tehát, minden Szutra sűrűn hangoztatja, hogy a  Dharma bizonyos részeinek hallgatása által megszabadulunk bizonyos  akadályoktól. Ezért, ha a meghallgatás és az elmélkedés megszabadít, igy ezt  követően tanácsos meditálni. Csodálatos dolog, hogy te megmaradsz a  szemlélődésnél; és én úgy gondolom, hogy jó lenne, ha folytatnád  erőfeszítéseidet a Tantrikus úton.
                    Realizálom, hogy a realizált személy (te magad) kérdéseire adott válaszoknak  nincs realizációja; és megértem, hogy nincs megértés; és tudom, hogy nincs mit  tudni.
                  
                  Ezzel végződnek válaszaim az elmélkedő Nyimo Gomchen kérdéseire.
                      
                  A magyar forditás forrása  :The Questions of the Contemplative  Nyimo Gomchen and the Responses of Sakya Pandita kiadatlan  fordítása, mely Láma Tashi Namgyal készített B. Alan Wallace (Gelong Dzsampa  Kelszang) útmutatásával a Szakja Thubten Kunga Chöling-ben, Viktóriában 1984.  augusztusában. 
                   
                  Vissza a Tanitásokhoz
                  